Beschrijving treindienstsimulatiemodel REvents

REvents simuleert de treindienst op baanvakken, emplacementen en netwerken van spoorlijnen. Voorbeelden van uitgevoerde projecten zijn: ERTMS Amsterdam – Utrecht incl. zuidtak, het gehele Amsterdamse metronetwerk, de corridor Den Bosch – Utrecht – Breukelen en de corridor Amersfoort – Utrecht – Gouda. Het model kent tevens animatiefaciliteiten, waarbij de treinbewegingen zichtbaar gemaakt worden op een computerscherm.

Toepassingen

Het model kan capaciteitseffecten van kleine (b.v. seinverplaatsingen) en grote aanpassingen aan de infrastructuur (b.v. spoorverdubbeling) zichtbaar maken. Verkeerstechnische berekeningen kunnen worden geëvalueerd, waaronder  opvolgtijdberekeningen. Met het model kan de kwaliteit van een ingevoerde dienstregeling worden bepaald op een gegeven infrastructuur. Treinen kunnen zowel met als zonder vertraging worden gesimuleerd. Vertrekvertragingen worden geloot en het model registreert de vertraging op het eindpunt. Als output genereert het model diagrammen, waarin de ingangsvertraging tegen de uitgangsvertraging is uitgezet. Door verschillende varianten in te voeren kunnen de uitkomsten worden vergeleken. REvents is een event driven simulatiemodel en simuleert daardoor bijzonder snel, ca. een factor 40 sneller dan b.v. Open Track of Friso. Hierdoor kunnen in een korte tijd heel veel varianten gesimuleerd en vergeleken worden. Daarbij is de geboden functionaliteit vergelijkbaar.

REvents gaat uit van vaste blokken (NS54 seinstelsel) en is sinds 2014 uitgebreid met de volledige ERTMS-functionaliteit (remcurvebewaking, vrijlaatsnelheid, etc.). Daarbij kan de infrastructuur gemixt zijn voor NS54 respectievelijk ERTMS. Dit geldt ook voor de treinen. REvents kent een behoorlijk detailniveau: zo kunnen de posities van elektrische scheidingslassen op complexe emplacementen exact worden ingevoerd op de meter nauwkeurig. Ook seinlocaties op de vrije baan kunnen exact worden ingevoerd. REvents ondersteunt o.a. de volgende functionaliteiten:

  • Cijferbakken van seinen;
  • Snelheidsborden en halteverkenborden;
  • ARI-triggers;
  • Enkelsporige baanvakken met kruisende treinen;
  • Kerende treinen;
  • Dynamische perrontoewijzing;
  • Energiezuinig rijden;
  • Hellingen;
  • Bijstuurmaatregelen van de treindienstleider met prioritering van treinen.

REvents kan aan treinseries een rijtijdverdeling meegeven, waardoor niet alle treinen even snel rijden. Tevens kan onderscheid gemaakt worden tussen machinisten, die wel/niet energiezuinig rijden.

Het model voert vooraf allerlei logische controles uit, waardoor alle niet consistente invoer vooraf wordt gemeld. Van elke trein kunnen naar keuze gedetailleerde tijd/weg tabellen worden uitgedraaid, waarmee zowel de invoer als het resultaat kan worden gecontroleerd. Hierin wordt van elke sein- en bordpassage c.q. andere infraelementen de exacte tijd, snelheid en positie weergegeven.

RailEvent heeft het treindienst simulatiemodel REvents met succes toegepast in 10 projecten. RailEvent ontleent zijn naam aan dit model, omdat supersnelle eventsimulatie wordt toegepast.