Beknopte beschrijving vervoerprognosemodel DGF
Het DGF-model is een strategisch vervoerprognosemodel, waarmee studievarianten vergeleken kunnen worden. DGF staat voor Drenthe, Groningen en Fryslân, omdat in de eerste toepassing van het model het vervoer in dit gebied geprognotiseerd is.
Het model berekent de verschuiving in de modal split van de automobiliteit en het OV, bijvoorbeeld door de komst van de Lelylijn. Ook kunnen effecten van een gewijzigde dienstregeling worden berekend, zoals:
- een frequentieverhoging;
- hogere snelheid;
- een nieuwe halte of station;
- meer/minder overstappen;
- verbeterd voor/natransport.
Tevens wordt de absolute vervoersomvang per modaliteit berekend.
De berekeningen verdisconteren ook variabele reiskosten per km, zodat ook de effecten van tariefswijzigingen kunnen worden doorgerekend of effecten van variabilisatie van de autokosten. Het model beperkt zich tot personenvervoer en interlokale verplaatsingen.
Het basisprincipe van DGF is een gravitatiemodel met een creatieve vernieuwende wetenschappelijke aanpak. Input van het model zijn inwonertallen en arbeidsplaatsen. Er wordt een OV-netwerk en een wegennetwerk ingevoerd, veelal autosnelwegen en provinciale wegen. Overige inputparameters staan in relatie tot de genoemde functionaliteiten. In iedere studie wordt het model eerst geijkt aan de hand van de bestaande vervoerscijfers.
RailEvent heeft het DGF-model met succes toegepast in 9 projecten.